Brokerii şi analiştii de pe piaţa de capital susţin că oferta de vânzare a pachetului de 9,84% din acţiunile Petrom a fost insuficient promovată şi procesul de subscriere nu a fost transparent. Consultanţii care au intermediat oferta dau vina pe contextul extern nefavorabil, iar Ministerul Economiei se felicită că a ţinut la preţ şi nu a vândut acţiunile pe doi bani.
Eşecul ofertei Petrom, anunţat vineri odată cu faptul că nu a fost atins pragul minim de subscriere de 80%, a încins spiritele pe piaţa de capital, dar şi în afara ei. Toată lumea dă vina pe toată lumea şi nimeni nu-şi asumă această nereuşită. Reprezentanţii Renaissance Capital, liderul consorţiului care a intermediat operaţiunea, arată cu degetul către contextul extern, care a redus interesul pentru investiţii. La rândul său, Rareş Nilaş, CEO al BT Securities, care a făcut parte din consorţiu, a amintit faptul că situaţia din Grecia şi Italia s-a înrăutăţit exact în timpul derulării ofertei. „Acest lucru a contat foarte mult, pentru că ţinta acestei oferte au fost investitorii străini", a explicat Nilaş, pentru „Adevărul".
România, într-o situaţie penibilă
Însă brokerii privesc acest eşec ca pe o puternică lovitură de imagine pentru economia ţării. „Toată lumea este dezamăgită de rezultatul acestei oferte, iar România este acum într-o situaţie penibilă. Ministerul nu trebuia să permită să se ajungă aici", ne-a declarat Dan Paul, preşedintele Asociaţiei Brokerilor.
„În contractul de intermediere se spune că tot procesul va fi transparent, pe bursă. Prospectul, pe de altă parte, prevede o altă metodă, în care situaţia subscrierilor nu este cunoscută pe parcurs. Dacă se ştia din timp care este rezultatul, oferta putea fi oprită şi nu mai ajungeam în această situaţie. Mai mult, nu era nevoie de un preţ maxim", susţine Paul. El a arătat că oferta nu a fost promovată suf