"Sunt convins că vor depăşi acel 80%, deci va fi o subscriere 100% şi va fi o acţiune reuşită această vânzare", afirma marţi ministrul Economiei, Ion Ariton, pentru ca trei zile mai târziu să încerce estomparea eşecului usturător la oferta Petrom invocând "preţul corect".
Brokerii şi investitorii spun că preţul prea ridicat a fost elementul determinant pentru acest insucces, arătând că inclusiv intermediarul ofertei a propus un nivel de referinţă sub cel aprobat de Guvern.
Promovarea insuficientă, absenţa informaţiilor privind nivelul subscrierii pe parcursul ofertei şi nu în ultimul rând stabilirea pe ultima sută de metri a preţului de referinţă au condus şi ele la amânarea, cel puţin până la anul, a celei mai mari oferte pe bursa de la Bucureşti, consideră jucătorii de pe piaţa de capital.
A fost ratat astfel un moment important pentru relansarea pieţei de capital, mai ales pentru că brokerii şi investitorii se aşteptau ca oferta să fie un catalizator şi să pregătească succesul unor operaţiuni similare la companii de stat.
În plus, vânzarea unui pachet de 9,84% din acţiunile OMV Petrom face parte din înţelegerile convenite de autorităţile române cu FMI şi Comisia Europeană.
Mihai Chişu, broker la IFB Finwest, spune că Guvernul trebuia să ţină cont de preţul minim propus de intermediar, întrucât acesta reflecta aşteptările potenţialilor cumpărători."Acest preţ (stabilit de Guvern - n.r.) a fost neinteresant pentru cei care sunt deja pe piaţă deoarece dacă puneai comisioane de tranzacţionare, sumele blocate pe mai multe zile şi alte comisioane ce apăreau în urma transferurilor bancare puteai liniştit să cumperi la preţul pieţei şi era relativ similar ca achiziţie. Un alt factor care a dus la acest eşec ţine de promovarea aproape imperceptibilă a acestei oferte. Era scos un pachet la cea mai mare companie românească, însă acest eveniment