În ciuda diversificării cererii, doar anumite terenuri au atras atenţia investitorilor, în special cele cu destinaţie de retail sau pentru dezvoltare de clădiri de birouri, se arată în cel mai recent studiu al Colliers International.
Investitorii care nu erau presaţi să vândă sunt acum încrezători că pot obţine preţul dorit pentru proprietăţile foarte bune. Cei care nu şi-au abandonat planurile de expansiune în România, dar nici nu dispun de finanţare, caută să îşi aducă terenurile ca şi contribuţie în parteneriate de tip „joint-venture“.
Dezvoltatorii de imobile de birouri au căutat şi ei terenuri, dar rămân foarte selectivi. În afara de centrul Capitalei şi de zona Floreasca - Barbu Văcărescu, o zonă căutată a devenit Basarab, după inaugurarea podului din zonă.
Hypermarket-urile, discounterii şi magazinele de bricolaj au fost de departe cei mai activi cumpăratori de terenuri, vizând oraşe cu peste 100.000 de locuitori sau cu 30-50.000 locuitori pentru formatele mici. Kaufland şi Dedeman au fost cei mai agresivi în a-şi asigura locaţii bune, fie direct, fie prin parteneriate cu dezvoltatori.
Presiune pe preţ
În anumite cazuri excepţionale, proprietarii de terenuri aflaţi sub presiunea băncilor ar putea să vândă cu preţuri mai mici terenurile pe care le deţin, subliniază consultanţii Colliers.
Cu toate acestea, în anumite zone se păstrează discrepanţe mari între aşteptările vânzătorilor şi ofertele făcute de cumpărători. De exemplu, în piaţa Victoriei, preţurile cerute variază între 1.500 euro/mp şi 8.000 euro/mp, în funcţie de vizibilitate, formă sau caracteristicile planului urbanistic zonal. În zonele periferice sau cu dificultăţi de acces şi infrastructură slabă, preţurile încă mai scad. Deprecierea acestora s-a situat între 10% şi 30%.
Preţurile nu au înregistrat evoluţii spe