Povestea legaturii dintre Grecia si agentiile de rating aduce a “Cenusareasa” dar spusa oarecum pe dos. Din fata buna, harnica si frumoasa, Cenusereasa ajunge cu concursul Zanei (jucata de agentiile de rating) o fata murdara, proasta si de care in genere e bine sa te feresti. Zana ii schimba armasarii de la caleasca in soareci, caleasca insasi o transforma in dovleac, dupa care ii cere Cenuseresei sa castige cursa. Drept e ca nici cu Grecia nu mi-e rusine, dar aici vom discuta despre agentiile de rating si istoria minciunilor dovedite, scrie Dan Popa pe blogul Hymerion.
Juncker a spus-o clar si raspicat. E nevoie de o agentie de rating europeana. Nu ai cum sa combati influenta dezastruoasa a celor existente. E drept, s-o infiintezi te costa circa 300 de milioane de euro. Bani multi, dar parca mai putini decat pierzi mizand pe evaluarile actuale ale agentiilor de rating.
Scurt remember. Senatul SUA a demonstrat anul trecut mizeriile facute de Moody`s si S&P
Aprilie 2010. Subcomisia permanenta a Senatului american care se ocupa de cercetarea cauzelor crizei a avut audieri (documentele le veti gasi mai jos). Cei care s-au prezentat sa isi spuna punctul de vedere au fost sefii agentiilor de rating Moody`s si S&P, care au contribuit major la adancirea crizei. In mai bine de 580 de pagini sunt descrise modalitatile baietilor “destepti” care acordau ratinguri dupa ureche si dupa cum le dicta lupta pentru cota de piata. Cand s-au trezit, au coborat masiv in cateva zile, mii de calificative de la AAA la junk. Azi erai vedeta pietei, maine erai retardatul ei. Fara a intra in detalii legate de mailurile interne (merita citite pentru a se vedea la ce duce competitia intre agentii si cum isi suflau contractele una alteia), iata cateva dintre concluziile senatorilor americani.
1) Se foloseau modele de rating incorecte. Intre 2004 si 2007, Moody’s s