Comisia Europeană a reluat problema asigurării accesului la un cont bancar pentru toţi cetăţenii UE. Acest drept se referă inclusiv la deschiderea unui cont bancar într-un alt stat decât cel de reşedinţă. Totuşi, Comisia a renunţat la ideea unui proiect legislativ în favoarea unei recomandări, iniţiativă criticată de reprezentanţii consumatorilor.
Contul bancar a devenit un instrument de bază pentru derularea normală a vieţii cotidiene. De la plata facturii până la încasarea sau transmiterea de fonduri, contul bancar oferă atât economie de timp cât şi de bani, arată www.conso.ro.
Cu toate acestea, studii recente arată că aproximativ 30 de milioane de consumatori în vârstă de peste 18 ani din Uniunea Europeană nu au un cont bancar. Dintre aceştia, se estimează că 6,4 milioane se găsesc în această situaţie deoarece nu li se oferă efectiv posibilitatea de a deschide cont sau le este teamă să solicite deschiderea unui cont bancar. Această cifră nu include persoanele "mobile", care pot întâmpina dificultăţi la deschiderea unui cont într-un alt stat decât statul lor de reşedinţă. Situaţia este şi mai gravă în cazul României şi Bulgariei, unde conform studiilor Comisiei s-a stabilit că aproape jumătate dintre respondenţi nu au cont bancar.
De la lege la recomandare
Pentru a elimina acest obstacol, Comisia Europeană a anunţat de multă vreme că are în vedere reglementarea problemei. Încă din 2007, Comisia a invitat toate grupurile de interese (autorităţi publice, industrie, consumatori, mediu academic etc.) să reflecteze asupra oportunităţii ca, de la o anumită dată, toţi cetăţenii şi rezidenţii Uniunii Europene să beneficieze de dreptul de a avea acces la un cont bancar de bază.
La începutul anului 2009, Comisia a lansat o consultare publică pe tema incluziunii financiare şi a asigurării accesului la un cont bancar de bază. În t