Guvernul chinez le-a interzis jurnaliştilor să ancheteze accidentul feroviar soldat cu 39 de morţi, care a produs un val de critici dure la adresa construirii unei reţele de mare viteză în China, potrivit unui document oficial, dezvăluit marţi de un site străin, relatează AFP, citat de Mediafax.
În articolele sale despre coliziunea care s-a produs sâmbătă seara la Wenzhou (est), presa trebuie să "utilizeze informaţia făcută publică de către autorităţi" şi "să nu realizeze interviuri independente", se arată în acest document al Departamentului pentru Propagandă, publicat de China Digital Times, un site de informaţii despre China, cu sediul în California.
Documentele de la Departamentul Propagandei sunt distribuite conducerii publicaţiilor, care, ulterior, transmit aceste ordine redacţiilor.
"Nu puneţi sub semnul întrebării, nu elaboraţi. Este interzisă redifuzarea (postărilor de) pe microbloguri", ordonă documentul.
Guvernul chinez obişnuieşte să intervină pentru a limita investigaţiile, în urma catastrofelor, obligând mass-media să utilizeze ca sursă de informaţii agenţia oficială China Nouă.
Marţi, anumite titluri păreau că nu au fost cenzurate. "Furia creşte în faţa lipsei de răspunsuri" după accident, titra cotidianul de limbă engleză Global Times.
"Nu trebuie să aspiri la viteză, punând viaţa în pericol", scria, de asemenea, 21st Century Business Herald, reflectând sentimentul de jenă, în faţa carenţelor unui program de modernizare a căilor ferate.
Utilizatorii de Internet puneau în discuţie, în mod deschis, opţiunea Guvernului. "Poate că plătim preţul unui ritm de dezvoltare prea rapid", afirma un blogger, Tong Dahuan.
Reţeaua chineză pentru trenuri de mare viteză, care este, deja, cea mai lungă din lume, urmează să treacă de la 8.358 de kilometri, la sfârşitul lui 2010, la aproximativ 13.000 de kilometri, în 2012, şi