Evenimentul Zilei, Adevarul sau Jurnalul National au ramas doar cu denumirea de ziare quality, astfel ca pe tarabe nu se mai gasesc publicatii romanesti care sa se incadreze in definitia presei de calitate. Formatul mic, numarul redus de pagini sau continutul editorial slab sunt doar cateva dintre cauze.
Marius Ursache, chief creative officer in cadrul agentiei de branding Grapefruit, nu crede ca mai exista in prezent ziare "quality" in Romania.
Si asta in conditiile in care definitia unui ziar quality arata ca o publicatie incadrata in aceasta categorie are un focus pe stiri scrise de jurnalistii proprii, aplecarea catre analiza, interactiune cu cititorii si diversitatea orientarilor politice in randul analistilor, a adaugat reprezentantul Grapefruit, agentie care in 2005 a creat designul si identitatea cotidianului Gandul.
"Faptul ca in prezent nu mai exista acest segment e mai putin vina jurnalistilor, cat este a proprietarilor trusturilor de presa si a mediului politic, pentru ca majoritatea trusturilor de presa au clare preferinte politice. In plus, este si o chestiune economica, pentru ca lumea consuma cancan-uri, senzatie, circ si mai putina analiza politica", a declarat Ursache, pentru DailyBusiness.ro.
Marius Ursache sustine ca singurele care se mentin sunt cateva publicatii orientate catre stiri de business, precum Ziarul Financiar, "insa nu sunt 'quality' in sensul definitiei clasice".
Designul in presa quality
In ceea ce priveste designul unui ziar de calitate, reprezentantul Grapefruit a mai afirmat ca printre caracteristici se numara preferinta pentru format mare (broadsheet sau berliner), aspect mai serios, conservator, cu volume mari de text.
"Insa in prezent, orice e posibil, indiferent daca e acceptat sau nu de profesionistii sau 'criticii' din domeniu", a adaugat Usac