Directorul executiv al Fiat Sergio Marchionne pare că a câştigat pariul făcut în 2009, când a acceptat să salveze Chrysler cu concursul guvernului american, după ce Renault, prin vocea şefului Charlos Ghosn, a decis că ar fi prea riscant să se implice, potrivit unei analize a Bloomberg.
Ghosn a refuzat la sfârşitul anului 2008 şansa de a prelua Chrysler, pregătind practic terenul pentru intervenţia Fiat, care a primit 20% din acţiunile companiei fără să fie nevoie să plătească cash, în schimbul expertizei în management şi a tehnologiei.
"Ne-am retras deoarece asistam la desfăşurarea unei crize foarte dramatice. Consider că am luat cea mai rezonabilă decizie", a afirmat Ghosn.
În ultimii doi ani Marchionne a făcut tot posibilul să-i demonstreze rivalului său că a greşit. Italianul a început o campanie rapidă de integrare a Fiat şi Chrysler, care va include folosirea arhitecturii de bază a autovehiculelor pentru mai multe mărci din grup, combinarea managementului şi construcţia de maşini la comun în aceleaşi fabrici.
Fiat şi-a mărit săptămâna trecută participaţia la Chrysler la 53,5%, ajungând acţionar majoritar cu doi ani mai devreme decât preconiza în 2008.
Chiar şi înaintea scandalului de spionaj industrial din Franţa, care i-a afectat reputaţia, Ghosn a exclus "pentru moment" o integrare mai profundă între Renault şi grupul japonez Nissan, membri ai unei alianţe vechi de 12 ani.
Renault deţine 43,4% din Nissan, iar compania japoneză are 15% din acţiunile grupului francez. Înainte de a se retrage din discuţiile pentru preluarea Chrysler, Ghosn afirmase că atragerea unui partener în SUA "ar avea sens". Anterior, în 2006, discuţiile dintre Renault, Nissan şi General Motors pentru includerea grupului american în alianţă au eşuat.
"Ghosn pare că s-a oprit la jumătatea drumului, în timp ce Marchionne vrea cel puţin să meargă pân