În perioada imediat următoare, companiile de stat din domeniile feroviar, rutier şi aerian trebuie să-şi plătească toate datoriile, să se pregătească de privatizare şi să dea afară câteva mii de angajaţi. Graficul măsurilor convenite cu FMI pentru sectorul de transport arată că disciplina financiară trebuia să se fi instalat deja în companiile publice.
Curăţenie generală - acesta este (sau ar trebui să fie) cuvântul de ordine în companiile Ministerului Transporturilor, având în vedere condiţionalităţile impuse de Fondul Monetar Internaţional (FMI) privind infrastructura şi sectorul public de transport. Câteva măsuri ar trebui să fie aplicate deja, până cel mai târziu la mijlocul lunii iulie, altele au ca termen data de 31 iulie: eliminarea arieratelor TAROM, disponibilizarea a peste 6.000 de angajaţi din companiile statului (Autostrăzi, CFR Marfă, CFR Călători şi CFR SA) şi demararea primului set de proceduri în vederea privatizării.
În continuare, până la finele lunii august, şi Compania Naţională de Autostrăzi trebuie să-şi plătească datoriile către bugetul de stat şi furnizorii privaţi, adică să-şi elimine complet arieratele, estimate în prezent la 175,4 milioane de euro (737 de milioane de lei), CFR trebuie să închidă 1.000 de kilometri de cale feartă, iar alte companii mai mici din sistemul feroviar trebuie să-şi reducă drastic personalul. În fine, numărul regionalelor CFR trebuie redus de la 8 la 4.
Pierderi mai mici la CFR
Ministerul Transporturilor a comunicat recent că la companiile de stat monitorizate de FMI pierderile operaţionale au fost în primul semestru al acestui an cu 23% mai mici decât ţintele asumate, rezultat direct al măsurilor luate în acest an privind standardele de cost şi noile condiţii de contractare. În ceea ce priveşte procesul de privatizare a 20% din acţiunile CFR Marfă şi TAROM, ministrul Anca Boa