În Germania au apărut două albume cu fotografii realizate de Martin Kulinna, un fotograf artist din est, atras de Maramureşul arhaic, şi de Simon Geissbühler, diplomat elveţian la Bucureşti, care a redescoperit cimitirele evreieşti sătmărene şi maramureşene. Cei doi autori şi-au propus să salveze o anumită realitate prin intermediul imaginilor.
Corespondentul RFI la Berlin, William Totok
Din introducerea la albumul lui Martin Kulinna, intitulat „În spatele celor şapte munţi...“, aflăm că acesta conduce o fundaţie care şi-a propus „conservarea artei fotografice în alb-negru“. Jurnalistul André Meier, semnatarul textului introductiv (reprodus in limba germană, română şi engleză) notează că ceea ce urmăreşte Martin Kulinna nu este un simplu capriciu al unui ins nostalgic, ci un act veritabil de cultură.
Azi aproape toată lumea are un aparat electronic de fotografiat sau un telefon mobil cu care se pot face fotografii. Acum, cînd spaţiul virtual este invadat de poze colorate, Kulinna optează pentru fotografia artistică tradiţională în alb-negru. Dovada fiind albumul publicat acum de acest veritabil maestru al fotografiei artistice, precum este calificat, pe bună dreptate, şi în cuvîntul introductiv.
Albumul de faţă are o dimensiune aparte, deoarece în el sunt reproduse exclusiv imagini din Maramureş. Kulinna se apropie de oameni, de situaţii şi de peisaje, încercînd să prindă specificul unor locuri în care s-a păstrat ceva din acea lume arhaică în curs de dispariţie. El a descoperit în Maramureş ceea ce în ţările puternic industrializate s-a pierdut demult, însă fără a călca în capcana nostalgiei arborată de fotografiile publicitare din broşurile firmelor de turism.
În consecinţă ceea ce şi-a propus fotograful „nu este un circ folcloric, prezentat în alte regiuni ale lumii maselor de turişti pentru a le impresiona în setea lor după ex