Fără angajați excedentari, utilizând automotoare în locul trenurilor clasice, eliminând călătoria „cu nașul“. Acesta este secretul companiilor private de transport feroviar de călători.
Cine a trecut în ultimii ani prin gara Brașov nu se poate să nu fi remarcat o multitudine de trenuri care arată altfel decât cele cu care ne-am obișnuit de decenii. Sunt vopsite în roșu și alb, nu au locomotivă, dar fac același lucru pe care-l făceau trenurile operate de CFR Călători.
În cazul de față, este vorba de cea mai mare companie privată de transport feroviar de călători – Regiotrans. De fapt, în toată țara mai există alte cinci societăți private care prestează același gen de serviciu. Alții se pregătesc să se autorizeze pentru efectuarea transportului feroviar, într-o țară care, în ultimii 20 de ani, nu a mai investit aproape nimic în calea ferată. Și totuși, cum reușesc companii private să desfășoare acest serviciu și să mai și obțină un minim profit, în condițiile în care beneficiază de aceeași subvenție din partea statului român, și anume 14 lei pe tren - kilometru?
„În primul rând, își optimizează schema de personal în funcție de activitatea reală. Apoi, se remarcă o mai bună urmărire a încasărilor. Și, nu în ultimul rând, companiile private utilizează un parc de material eficient energetic“, explică pentru Capital secretarul general al Asociației Industriei Feroviare din România, Ștefan Roșeanu. Mai pe românește, în loc să folosești pe o rută de tren personal o locomotivă clasică, electrică sau diesel, la care să cuplezi unul, două sau maximum trei vagoane, cu costuri foarte mari, optezi pentru punerea în circulație a automotoarelor. Nu contează că acestea nu sunt de ultimă generație, ele fiind achiziționate în general la mâna a doua din Franța, Germania și, uneori, din Regatul Unit. Consumul energetic este oricum mai mic, ținând cont de faptul că