- Comentariu - nr. 832 / 27 Iulie, 2011 Motivele si explicatiile sunt diverse, insa se sustine, documentat economic, ca nu taxele impuse de stat, care sunt printre cele mai mici din Europa, sunt cauza. Si, totusi, cum se explica pretul tot mai mare al carburantilor vanduti la pompa in Romania, unde la benzina "euro-super 95” a depasit 6 lei pe litru. Intr-un raport al "Oil Bulletun” al Comisiei Europene, care ia in calcul preturile cu si fara taxe ale produselor petroliere, se arata destul de clar ca nu taxele directe si indirecte sunt de vina pentru costul final ridicat al carburantilor din Romania. Astfel, desi dintre cele opt state europene analizate, Romania, Bulgaria si Cipru au preturi finale mai mici de vanzare a benzinei "euro-super 95”, in cazul preturilor fara taxe situatia este complet diferita. Daca in Romania pretul inainte de taxare este de 0,524 euro/litru, in Bulgaria, acesta este de 0,511 euro/litru. Chiar si in Germania pretul fara taxe este usor mai mic decat in Romania (0,521 euro pe litru). Situatia la motorina este aceeasi. Deci, in concluzie, rezulta ca nu statul este cel care taxeaza excesiv carburantii, asa cum tind sa creada consumatorii, ci principalul rol si cel mai important in stabilirea pretului final revine producatorilor si comerciantilor, cei care aplica tarife prea mari inainte de taxare. Acest lucru rezulta si dintr-o declaratie a domnului Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, care precizeaza: "La carburanti, am avut o evolutie divergenta, va spuneam ca nu prea intelegem logica miscarii la preturile carburantilor interni, de ce depinde… de preturile titeiului, evolutia cursului. Variatiile, oricum, sunt mult prea mari la preturile interne ale fabricantilor si nu le gasim explicatii, decat ca actioneaza factori divergenti…” Intrebat de revista "Capital” de unde vin aceste preturi mari inainte de taxare, Constan