În România s-au construit tronsoane de autostradă cu mai mult de 20 de milioane de euro pe kilometru, în loc de 6 milioane de euro/kilometru, ceea ce arată cât de ieftin ar putea fi în realitate. Dacă Bechtel acceptă preţul negociat cu autorităţile de la Bucureşti pentru Autostrada Transilvania, următoarele tronsoane vor fi construite cu peste 60% mai ieftin.
Zilele acestea, din negocierile purtate de partea română cu conducerea de la Washington a companiei Bechtel a reieşit că americanii ne vor construi încă 64 de kilometri de autostradă la preţul de 6 milioane de euro/kilometru, cu condiţia stingerii unei părţi din datoria României către constructor. Asta în condiţiile în care pe Autostrada Transilvania s-a cheltuit mai mult de un miliard de euro pentru cei 52,4 kilometri finalizaţi, adică peste 20 de milioane de euro/kilometru.
Acceptat sau nu de către Bechtel, noul nivel al costurilor, respectiv 6 milioane de euro/kilometru, arată că diferenţa colosală dintre preţurile practicate anterior şi cele viitoare înseamnă de fapt pierderea suportată de statul român în această „afacere". Desigur, reducerea cu aproape 70% pe care o obţinem înseamnă o economie de aproape 900 de milioane de euro la bugetul nostru: în loc de încă 1,2 miliarde de euro, pentru cei 64 de kilometri ai viitoarei autostrăzi, vom plăti mai puţin de 400 de milioane de euro, dar acesta este doar un calcul statistic.
Pentru comparaţie, în România mai sunt deschise şantierele Deva-Orăştie, unde lucrările sunt efectuate pentru 7 milioane de euro pe kilometru, şi Arad-Timişoara, cu 5,5 milioane de euro pe kilometru. Un argument destul de solid pentru ca preţul de construcţie la autostrada Braşov-Borş să se reducă de la 20 de milioane de euro pe kilometru la mai puţin de jumătate. Constructorul ar urma să reia lucrările la toamnă, după ce va primi o parte din sumele datorate de stat