39 de morţi, peste două sute de răniţi: este cea mai gravă catastrofă feroviară petrecută în China din 2008 şi până acum. Sâmbătă, un tren de mare viteză s-a ciocnit pe un pod din estul ţării cu o altă garnitură de mare viteză. Patru vagoane au căzut în gol. Potrivit biroului feroviar din Shanghai, a fost vorba de o problemă de semnalizare. La cinci zile după dramă, premierul chinez Wen Jiabao s-a deplasat la locul accidentului, joi, 28 iulie şi a promis o anchetă transparentă.
Corespondentul RFI la Beijing, Joris Zylberman
Premierul chinez Wen Jiabao spune că "populaţia are nevoie de răspunsuri clare. Dacă au fost comise erori, responsabilii pentru acest accident vor fi pedepsiţi foarte aspru".
Este o operaţiune de comunicare crucială pentru Guvernul chinez. Premierul îmbrăcat într-o cămaşă albă cu mâneci scurte a ţinut un discurs plin de compasiune, lucru pe care l-a făcut şi cu doi ani în urmă, după seismul care a lovit Sichuan, în sud-vestul Chinei, în 2009.
Această vizită intervine în ziua în care autorităţile au oferit pentru prima dată în mod oficial altă explicaţie pentru accidentul feroviar decât cea privind o pană de curent provocată de fulger, aşa cum s-a spus iniţial. La originea tragediei s-ar afla unele erori ale sistemului de semnalizare, care ar fi fost prost conceput. Concret, lumina de semnalizare a rămas verde, în loc să devină roşie, ceea ce a făcut ca al doilea tren să se izbească de primul.
Toate aceste declaraţii arată nevoia urgentă pentru Beijing de a calma furia imensă a populaţiei. S-a văzut în ultimele zile pe Internet, pe micro-bloguri şi pe Twitter-ul local: internauţii acuză autorităţile chineze că ar fi îngropat probele după accidentul feroviar, în timp ce presa a primit ordin să nu publice nimic despre cauzele tragediei.
39 de morţi, peste două sute de răniţi: este cea mai gravă catastrofă fer