Tendinţa de frânare a economiei americane din ultimele luni a surprins deopotrivă analişti, politicieni şi investitori, după ce aceştia eliminaseră aproape în totalitate scenariul unei recesiuni în formă de "W". Datele din piaţa muncii, care dezamăgiseră pe tot parcursul acestei reveniri, s-au deteriorat din nou, şomajul oficial din SUA fiind de 9,2%. Ben Bernanke, şeful Rezervei Federale Americane, a caracterizat în repetate rânduri drept "tranzitorii" fenomenele negative reapărute în economia SUA. La fel, o parte din reprezentanţii pieţei, cel puţin la nivel declarativ, reafirmă o astfel de perspectivă.
Foarte des este invocat impactul extern al cataclismului natural din Japonia petrecut la jumătatea lunii martie. Acesta ar fi produs dislocări majore la nivelul lanţului de aprovizionare al industriei globale şi în special americane, în condiţiile în care companiile nipone sunt cele mai importante furnizoare de subansamble către diverse ramuri tehnologice. Datele slabe privind producţia industrială care au venit în ultimele luni în SUA au fost puse pe seama evenimentului tragic din Japonia. Astfel, indicele care măsoară comenzile industriale a coborât de la un nivel de 61,4 puncte în februarie a.c. şi 61,2 puncte în martie, la 53,5 puncte în luna mai, valoare mai coborâtă faţă de ultimul rezultat al anului trecut, de 57 puncte. În luna iunie indicele a avut o uşoară revenire, până la nivelul de 55,3 puncte, ceea ce se traduce însă printr-o stagnare la o bază de calcul anuală, în iulie 2010 acesta cifrându-se la 55,5 puncte.
Industria ar fi fost trasă în jos în primul rând de sectorul auto american, strâns conectat cu cel din arhipelagul nipon. Ellen Hughes-Cromwick, economist-şef la Ford, estima la nivelul lunii iunie că producţia de vehicule din SUA s-ar fi redus cu aproximativ 300.000-400.000 de unităţi, datorită sincopelor din lanţul de aprovizion