Europa Centrală şi de Est este piaţa de publicitate cu cea mai rapidă creştere din lume estimată pentru perioada 2011-2013, după un declin abrupt în 2009, din cauza celei mai severe crize economice mondiale de după cel de-Al Doilea Război Mondial, potrivit unui studiu al ZenithOptimedia, unitate a celui mai mare grup de media din lume, Publicis. Creşterea solidă a cheltuielilor de promovare se va menţine până cel puţin în 2013.
La nivel mondial, recuperarea pieţei publicităţii este mai lentă în acest an decât în cel anterior. Cheltuielile pentru publicitate sunt mai reduse deoarece preţurile mari ale petrolului au creat presiuni asupra cheltuielilor consuma'torilor şi companiilor, iar criza datoriilor din zona euro a afectat încrederea în stabilitatea economiei mondiale.
În plus, în Orientul Mijlociu cheltuielile pentru publicitate vor scădea anul acesta din cauza turbulenţelor sociale şi crizelor politice din această regiune. De altfel, piaţa publicităţii din Orientul Mijlociu este singura care evoluează negativ anul acesta. De asemenea, piaţa din Japonia a fost afectată sever de puternicul seism care a lovit arhipelagul în luna martie.
Creşterea cheltuielilor pentru publicitate la nivel mondial din 2011 este, ca şi în 2010, neuniformă, cu ritmuri mai accelerate în ţările emergente din regiuni precum Europa Centrală şi de Est sau America de Sud sau mai lente pe pieţe mature, saturate, din SUA şi vestul Europei.
Cea mai mare piaţă pentru publicitate va rămâne SUA, urmată de Japonia, China şi Germania. Aceste ţări sunt şi cele mai mari economii ale lumii şi au, prin urmare, un potenţial enorm de consum.
ZenithOptimedia anticipează că importanţa televiziunii şi internetului ca mijloace de promovare a publicităţii va creşte în următorii doi ani, în detrimentul celei a suporturilor print, precum ziarele şi