În această vară, până la 21 august 2011, la Pinacothèque de Paris, poate fi vizitată marea retrospectivă Hugo Pratt (deschisă pe 17 martie, a.c.). Intitulată "Călătoria imaginară a lui Hugo Pratt", expoziţia reuneşte schiţe pregătitoare, desene finite şi acuarele originale, pe lângă multe albume, pagini disparate, planşe complete ale unor seriale, şpalturi cu corecturi şi proiecte de coperţi care oferă o imagine amplă asupra operei marelui grafician ce şi-a dedicat cariera benzilor desenate. Nu este prima manifestare de acest fel: în 1986, încă în timpul vieţii, i-a fost organizată o expoziţie la Grand Palais.
Cine nu-şi mai aduce aminte de Corto Maltese, personajul creat de acest artist şi apărut în paginile revistei "Pif" din anii 70, înfierbântându-ne imaginaţia adolescetină? Pe lângă autorii lui Teddy Ted (desenator Gerald Forton), Loup Noir (desene de Kline), Fanfan la Tulipe (Gaty-Nortier), Robin des Bois (Martin Sièvre), Dr. Justice (R. Marcello) şi Rahan (André Chéret), vechi colaboratori ai publicaţiei franţuzeşti - consideraţi, în viziunea noastră juvenilă, nişte "clasici" - desenul sintetic, cu inflexiuni caricaturale uneori, şi secvenţialitatea cinematică introduse de Pratt, au produs o adevărată revoluţie în stilul periodicului. Pe atunci nu aveam nici o informaţie despre biografia aventuroasă a autorului, şi nici nu ne interesa prea mult pentru că ne captiva personajul lansat de el: marinarul deşirat, cu faţa prelungă, împodobită de favoriţi lungi şi cercel de aur în urechea stângă, îmbărcat în redingota cu ancore la revere, purtând tot timpul cămaşă albă cu guler tare, înalt, şi o legătură de gât neglijent înodată, fluturată de briza mării şi cu şapca albă înfundată pe cap, de sub al cărei cozoroc lucea o privire tăioasă. Adesea îşi aprindea un cigarillo care ni-l făcea şi mai interesant, pentru că şi noi tânjeam să gustăm o ţigară de foi, su