Legea prevede că fiecare angajator este obligat să includă în organigramă, începând de astăzi, un salariat calificat pentru relaţia cu Inspectoratul Teritorial de Muncă . Obligaţia angajării unei persoane care să se ocupe de registrul general de evidenţă a salariaţilor i-a găsit nepregătiţi pe micii patroni. Ei riscă amenzi de până la 8.000 de lei.
Toate firmele din România, indiferent că au trei angajaţi ori că sunt multinaţionale cu sute de oameni, trebuie să aibă de astăzi în organigramă cel puţin un salariat care să se ocupe de registrul general de evidenţă a salariaţilor - înlocuitorul cărţii de muncă. Prevederea este cuprinsă într-o hotărâre de guvern publicată în mai în Monitorul Oficial şi care intră în vigoare începând de astăzi.
În cazul în care nu au nevoie de un angajat permanent, patronii pot să mai califice un om sau pot să se ocupe chiar ei de această sarcină, după ce fac un curs de specializare. O altă variantă este externalizarea acestui serviciu, dar contra cost. Pentru companiile mari nu este o problemă să respecte noua prevedere, pentru că ele oricum aveau şi înainte departament de resurse umane. În schimb, micii întreprinzători spun că statul îi bagă la cheltuieli pe care nu şi le permit. Un calcul simplu arată că un patron trebuie să cheltuiască aproximativ 6.000 de lei pe an, cu tot cu impozitele aferente, pentru un colaborator plătit cu 500 de lei pe lună.
Patronii sunt supăraţi
„Majoritatea membrilor noştri nu ştiu de această prevedere. Pentru microîntreprinderi, care abia scot un profit de câteva mii de lei pe an, angajarea unui om în plus sau plata unui colaborator este un efort financiar foarte mare", a declarat pentru „Adevărul" Florin Pârvu, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR). Or, peste 71% din totalul întreprinderilor mici şi mijlocii, re