Anual, românii închiriază câteva mii de rochii și costume pentru diferite ocazii. Deşi oferta nu este extrem de variată, magazinele de specialitate slăvesc criza care le aduce clienţi
Îmbrăcămintea pentru un eveniment este adesea costisitoare dacă luăm în calcul că o folosim doar pentru o zi, foarte rar pentru alte două-trei ocazii. Prin urmare, închirierea rochiei de mireasă sau a celei pentru un eveniment, a smokingului sau a unei costumații de carnaval reprezintă o piață care încă nu are foarte mulți clienți, dar care crește de la an la an, mai ales că e împinsă de la spate de criza economică. „A crescut numărul de cereri și s-a schimbat și balanța vânzare versus închiriere. În trecut, aveam procentaj egal, însă de când cu criza, 85% dintre cereri sunt pentru închirieri“, spune Maria Gujan, proprietara magazinului Crila Fashion, un boutique din București care închiriază rochii de ocazie încă din 2006.
Deși prețul de închiriere variază în funcție de model între 100 și 550 de lei, clientele se orientează către hainele al căror preț de închiriere este de 450 și 500 de lei, adică spre cele care în realitate costă între 2.500 și 3.000 de lei. „În perioadele calendaristice cu evenimente (nunți, botezuri, sărbători - n.red.) avem aproximativ 20 de cereri de rochii săptămânal“, explică Maria Gujan, fiind de altfel o norocoasă în comparație cu alți antreprenori implicați într-o astfel de afacere.
Potrivit unei estimări Capital, piața serviciilor de închiriere de haine are o valoare de maximum un milion de euro, segmentul care valoric aduce cel mai mare profit fiind cel al rochiilor de mireasă.
Cum se face închirierea
De la firmă la firmă, condițiile de închiriere diferă. La boutique-ul Mariei Gojan nu se cere o garanție pentru împrumutarea rochiei, dar clienta intră în posesia produsului după ce semnează un contrac