Unicitatea construcţiei este că traseul pentru pietoni a fost amenajat cu trei tipuri de pavele, construit de trei firme diferite şi delimitat cu patru şiruri de borduri.
În anul 2007, şefii din Primăria Iaşi şi-au propus să schimbe faţa oraşului şi să monteze pavele în locul asfaltului de pe trotuare. Din creditul gigant de 200 de milioane de lei, pe care l-au contractat de la Banca Dexia, edilii au plătit 10 milioane de lei pentru pavele din oraş.
Contractul, atribuit Euroconstruct Group, firma de casă a Primăriei, a fost apoi suplimentat cu încă 2 milioane de lei. Cele mai importante zone din Iaşi care au fost „cosmetizate“ cu trotuare colorate sunt în Tătăraşi, Metalurgie, Socola, Ţuţora, Primăverii, Nicolina I şi II, Frumoasa, Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Dacia, Păcurari, Canta, Copou, Cuza Vodă şi Centru. Conform şefilor din Primărie, pavelarea trotuarelor are mai multe avantaje decât asfaltarea acestora.
Pietonii, dezorientaţi
Astfel, asfaltul are durata de viaţă mai scăzută, se întreţine grea, este mai scump, iar furnizorii de utilităţi trebuie să-l distrugă integral atunci când au intervenţii. Spre comparaţie, pavelele au o durată de viaţă dublă, manopera este mai uşoară, preţul este mai scăzut şi intervenţia la sistemul de canalizare este mai rapidă. „Pavelele sunt soluţia optimă. Singurul lor dezavantaj este că suprafaţa utilă este discontinuă, mai mult sau mai puţin uniformă, dar aspectul este mai elegant. Asfaltul are dezavantajul că este mai toxic, mai ales în timpul verii“, a spus Mihai Chirica, directorul tehnic al Primăriei.
O altă situaţie hilară este cazul pistei de biciclişti din zona Bucşinescu-Tudor Vladimirescu, acolo unde trotuarul are patru borduri şi trei tipuri de pavele. „Este absurd. Sunt mai multe tipuri de pavele şi trotuare. Dacă nu erau marcajele, nu-ţi dădeai seama că e pistă