La Galaţi, pomperii aleargă la incendii cu autospeciale vechi, care nu pot depăşi viteza de 60 de kilometri pe oră. Maşinile fabricate în urmă cu peste 25 de ani sunt menţinute în funcţiune cu mari eforturi.
Cea mai veche maşină din parcul auto al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) este o autoscară pentru lucrul la înălţime fabricată în România înainte înainte de Revoluţie.
„Regina" unităţii, cum mai e numită, este folosită la stingerea incendiilor care izbucnesc la etaje superioare, precum şi la salvarea oamenilor prinşi în flăcări sau care încearcă să-şi ia zilele aruncându-se de la înălţime. Cu ajutorul acestei scări telescopice au fost salvate sute de vieţi.
„Din păcate, odată cu trecerea timpului, maşina îşi face datoria mai degrabă şchiopătând. Motorul trage mai greu, nu ca pe vremuri, când prindea 90 de kilometri pe oră. Acum abia ajunge la 60. Dar aşa cum merge în brânci, pot să mă bazez pe ea şi nu mă lasă la nevoie", spune Cristinel Hardulea, care lucrează pe bătrâna autospecială de peste de şase ani.
Totuşi Eugen Chiriţă, purtătorul de cuvânt ISU Galaţi, avertizează: „Există riscul ca la o intervenţie să se blocheze scara şi să moară cineva".
La fel ca şi alţi pompieri, Hardulea este şi mecanic auto. În fiecare zi face verificări şi schimbă piesele necesare, sperând că astfel îi va lungi viaţa.
Din cele 36 de autospeciale din parcul auto al ISU, 26 au peste zece ani, depăşind termenul de exploatare al unei maşini de pompieri. Asta cauzează şi o diminuare a vitezei de intervenţie, care e de 18 minute în medie, şi nu de 12, cum ar fi normal.
Maşinile, reparate încontinuu
„Dorinţa noastră este să ajungem într-o secundă dacă s-ar putea ca să salvăm cât mai multe vieţi. Din păcate, există mereu riscul ca maşinile să se defecteze sau să nu poată urca pe o pantă. Stăm cu cheia şi şurubelniţa în mână pen