Noul șef al Enel România, Luca D’Agnese, se declară optimist în găsirea unei soluții satisfăcătoare, chiar dacă în ultimii ani autoritățile române nu și-au menținut promisiunile făcute.
Enel a preluat trei filiale de furnizare și distribuție a energiei electrice din România, având peste 2,6 milioane de clienți. Grupul italian nu s-a limitat doar la aceste două servicii pe piața românească, ci este interesat și de sectorul de producție, fiind unul dintre investorii rămași în construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă, unde are, prin contract, opțiunea să își majoreze participația, dar nu a decis încă dacă va face acest lucru sau nu.
Capital: Acum două săptămâni aţi spus că datoriile CFR către Enel au ajuns la 187 mil. euro. De când nu aţi mai încasat niciun ban de la CFR?
Luca D’Agnese: Pentru a vă răspunde corect la întrebare, trebuie mai întâi să clarific un lucru. CFR plăteşte facturile pentru punctele de consum care pot fi deconectate – cum ar fi birourile, ceea ce reprezintă foarte puţin din consumul total al CFR. Însă, partea cea mai mare, reprezentată de consumul operaţional al CFR, rămâne neplătită, iar mersul trenurilor nu poate fi oprit - liniile ferate nu pot fi deconectate - pentru că este ilegal să se întrerupă un serviciu strategic. CFR continuă să consume energie, deci datoria creşte de la o zi la alta. Ultimul acord în această privinţă a fost în octombrie 2009, şi de atunci nu a mai fost plătit niciun ban pentru această parte din consum.
Capital: Având în vedere că legea nu vă permite „să debranşaţi“ acest consumator, care ar fi cele mai bune variante atât pentru Enel, cât şi pentru CFR?
L.D.: Printre soluţiile discutate cu instituţiile implicate, am propus o schemă de compensare între datoria CFR şi opţiunea de vânzare (put option) a acţiunilor pe care statul le mai deţine, prin Electrica, la Munt