\"La pomul lăudat să nu te duci cu sacul\", spune o vorbă din bătrâni. Cât mai ţine miracolul comercial din Centrul istoric al Capitalei, o zonă în care afacerile s-au dezvoltat masiv în ultimii doi ani?
De la o extremă la alta. Așa a evoluat, în ultimii ani, prețul chiriei în Centrul istoric, cea mai fierbinte zonă comercială din Bucureşti, dacă nu chiar din întreaga ţară. În cifre, chiriașii de spații comerciale plătesc acum și 5-12 euro pe metru pătrat, dacă au încheiat contractul în urmă cu mai mulți ani – "dar presiunea pe aceste spații este enormă și renegocierile vor fi cu siguranță dificile", spune Vasi Andreica, om de afaceri care tocmai s-a retras dintr-un business din Centrul istoric. Este vorba despre St. Patrick Irish Pub, pe care îl deținea din 2009 împreună cu Mugur Mihăescu, investiția inițială fiind de 100.000 euro. "Aici mi s-au deschis primele ferestre și am încercat să privesc prin ele. Am decis să risc", spune și Mugur Mihăescu, cu gândul la perioada în care exista doar un business plan. Iar pariul s-a dovedit corect, pubul aducând profit încă din primul an.
Se poate vorbi, însă, și de chirii mult mai mari: 75 - 100 euro pe metru pătrat. "Există proprietari care cer chirii exorbitante, ce sufocă investitorii: 3.000 euro pentru un spațiu de 40 mp", mai spune Andreica. Potrivit teoriei, pentru ca un business să se dezvolte sănătos, chiria ar trebui să reprezinte undeva între 8 și 15% din cifra de afaceri, altfel, crede Ștefan Szekeres, consultant Food&Bar Concept, dacă se duce către 20%, "trebuie să faci tot felul de artificii", să umbli la calitatea serviciilor, la echipamente, ca să supravieţuieşti. "Multe locații nu sunt profitabile pentru simplul motiv că cei care le-au închiriat nu și-au făcut corect calculele sau au crezut că acolo totul merge și există profit orice ar fi. Însă sunt și locații administrate bine,