Compania Bechtel a înţeles că numai printr-o renegociere poate obţine o parte din banii pe care statul român îi datorează pentru lucrările la Autostrada Transilvania, spune la RFI Otilia Nuţu, expert în cadrul Societăţii Academice Române, după noua înţelegere încheiată de statul român cu Bechtel. Astfel, compania americană va mai executa doar două tronsoane din Autostrada Transilvania, la jumătate de preţ. Pentru execuţia celor şase tronsoane rămase, statul român va organiza o nouă licitaţie, fără a mai acorda despăgubiri către Bechtel.
De ce atât de târziu? Din cauza restanţelor acumulate, de aproape 120 de milioane de euro, pe care statul român nu a putut să le plătească, s-a ajuns la o nouă înţelegere cu Bechtel, explică expertul SAR. “În acest fel, şi Bechtel e mulţumit că îşi recuperează totuşi o parte din banii respectivi”, explică Otilia Nuţu. “Probabil că s-a ajuns în acel punct în care a apărut incertitudinea că statul român nu are de unde să plătească banii respectivi într-un viitor apropiat. Şi atunci sigur că se poate negocia mult mai uşor, în condiţiile astea.”
Contractul iniţial a fost încheiat în nişte termeni foarte dezavantajoşi pentru stat, mai spune Otilia Nuţu. “Se putea ca, pe parcursul construcţiei, Bechtel să suplimenteze cantităţile de materiale foarte mult.” În consecinţă, preţul putea creşte oricât. Investiţia a fost aprobată cu o sumă iniţială de circa 2 miliarde, cât se aştepta statul român să îl coste Autostrada Transilvania. “S-au vehiculat apoi tot felul de cifre, de două ori mai mult, de trei ori mai mult şamd. Nu a existat nimic oficial în acest sens. Pe de altă parte, de la un anumit cost în sus, (…) autostrada nu se mai justifică în termeni tehnico-economici, nu se mai justifică în ansamblul său.” În condiţiile actuale, şi după înţelegerea de miercuri, “suma actuală ce trebuie plătită este oricum mai mare decât cea