Vrăjiţi de reduceri şi obsedaţi de vedete, cumpărăm din ce în ce mai multe haine chiar şi pe timp de criză. Acestea sunt însă ieftine şi de proastă calitate. Şifonierul românilor a devenit în ultimii ani „supraponderal“ în comparaţie cu cel de dinainte de ’89. El ascunde însă, de multe ori, haine contrafăcute şi „de unică folosinţă“.
Bugetul românilor alocat pentru îmbrăcăminte a fost pus la cură de slăbire pe timp de criză, dar volumul de haine din şifonier a crescut constant. În timp ce producătorii autohtoni se plâng că alegem doar haine ieftine şi de proastă calitate, retailerii ne bombardează constat cu reduceri şi promoţii.
„Dacă ar fi să analizăm dulapul românilor, din 100 de şifoniere în peste 50 am descoperi produse contrafăcute, de calitate foarte slabă. Unele chiar de unică folosinţă", spune creatoarea de modă Irina Schrotter. Potrivit datelor Eurostat, în România volumul de haine cumpărate a rămas aproape constant chiar şi pe timp de criză, iar un boom în acest sens a fost înregistrat în 2007-2008. Iar cel mai mare impuls, în vreme de recesiune, a fost dat de reduceri. „În magazinele din România, sezonul de reduceri s-a extins de la câteva săptămâni, la zece luni pe an", mai spune Schrotter.
Investiţii, din când în când
Faptul că românii sunt atraşi de solduri este demonstrat şi de experienţa Iolandei Dumitru, o tânără de 28 de ani din Capitală. Are două dulapuri pline cu haine, dar preţurile mici şi tendinţele noi în materie de vestimentaţie o fac să-şi dorească mai mult şi mai mult. „În unele dimineţi când îmi aleg hainele pentru ziua respectivă, simt că pică tot şifonierul pe mine. Şi parcă nimic nu-mi place", spune Iolanda, specialist de resurse umane la o firmă din Bucureşti.
În 2007-2008, când salariul ei era cu 30% mai mare, îşi permitea şi haine scumpe, de calitate. Acum, însă, se orientează că