Certificatul energetic este un document care trebuia, conform legii, să intre în vigoare în ianuarie 2011, să dea unui potenţial cumpărător al unui imobil informaţii privind calitatea izolării, pierderile de căldură, din ce materiale este construit imobilul, fiind un adevărat ajutor în luarea deciziei de a achiziţiona imobilul respectiv şi a sistemului de încălzire cel mai potrivit pentru acesta, reducând astfel costurile utilităţilor. De asemenea, acesta protejează cumpărătorul de investiţiile proaste, care nu au o acoperire financiară asupra imobilului care urmează să fie tranzacţionat.
Legea, aplicată opţional
Certificatul este eliberat de un auditor energetic şi este obligatoriu să fie ataşat la documentele care însoţesc tranzacţionarea imobilelor. Cu toate acestea, principala sursă de activitate a auditorilor energetici este, deocamdată, programul „Prima Casă”, care a inclus, de la începutul acestui an, certificatul energetic în dosarul de creditare. “Nu am eliberat foarte multe certificate energetice anul acesta, în jur de 20 pentru programul “Prima Casă”. Tranzacţionările de locuinţe trebuie să fie însoţite de un certificat energetic, faţă de care notarii au avut nenumărate comentarii cum că se întârzie procesul de vânzare-cumpărare, ceea ce este exagerat pentru că există în judeţ un număr foarte mare de auditori energetici care pot face faţă cerinţelor”, a declarat Radu Codreanu, coordonatorul Asociaţiei Auditorilor Energetici pentru Clădiri, filiala Mureş.
Având în vedere numărul mic de solicitări pentru acest certificat, reies deficienţele majore ale legii, care deşi “este publicată şi în vigoare din ianuarie 2011, nu s-au aprobat nici un fel de penalizări, aşa că nerespectarea ei nu atrage nicio sancţiune”, explică Radu Codreanu. Ceea ce înseamnă că e obligatoriu prezentarea acestui act în cadrul tranzacţiilor imobiliare, dar nu se pe