Învăţământul ar deveni eficient şi competitiv internaţional dacă am finanţa elevul, şi nu instituţiile, scrie Dinu Patriciu sub titlul “Ce punem în loc? – libertate şi siguranţă socială” în editorialul de vineri din Adevărul.
El spune că “astăzi, România împrăştie bani către zece milioane de asistaţi social. Este de necrezut că jumătate din populaţia ţării are nevoie de redistribuţia haiducească asigurată de birocraţi care iau ca să dea şi vămuiesc prin corupţie”.
“Statul social a inventat sistemul pensiilor de stat, prelevarea forţată a unei părţi a veniturilor celor care produc, pentru a-i susţine pe cei în vârstă. Exproprierea acestor sume folosite apoi arbitrar fără a produce o rentă, duce inexorabil la faliment”, arată Patriciu.
“Asigurările de sănătate se află în aceeaşi situaţie ca şi pensiile, în loc să se multiplice, banii contribuabililor umplu găurile bugetului şi buzunarele birocraţilor şi ne plângem că sistemul este subfinanţat. Privatizaţi spitalele, treceţi-le în proprietatea unor fundaţii de interes comunitar, faceţi din casele de asigurări de sănătate instituţii având drept scop profitul şi vom avea rapid un sistem de asigurare a sănătăţii viabil. Totodată, ar trebui desfiinţate restricţiile la care este supus importul de medicamente. Dacă orice produs farmaceutic utilizabil într-o ţară OECD ar fi declarat folosibil şi în România, preţurile ar scădea considerabil şi ar dispărea birocraţia coruptă ocupată cu avizele şi aprobările.
Învăţământul ar deveni eficient şi competitiv internaţional dacă am finanţa elevul, şi nu instituţiile. Şcolile ar intra în competiţie pentru atragerea beneficiarilor. Profesorii n-ar mai fi remuneraţi conform unor grile, cu salarii de mizerie, ci ele ar fi stabilite de piaţă, conform cu atractivitatea programelor şi utilitatea studiilor. Cele trei funcţii sociale – pensiile, sănătatea şi învăţământu