Litoralul românesc, cu 40% din capacitatea de cazare la nivel naţional, a devenit afacerea de bază pentru unele dintre marile agenţii de turism româneşti, dar şi o muncă grea şi puţin profitabilă pentru altele, care scot treptat din ofertă o parte dintre hotelurile de la Marea Neagră.
"Deşi nu pare, nu e uşor să vinzi litoralul românesc, pentru că imaginea acestuia în România nu e foarte bună şi există multe nemulţumiri vizavi de calitatea serviciilor în staţiuni. Pentru o agenţie care trimite turişti la marea românească rata câştigului este, în medie, de 7,5%, mult mai mică faţă de destinaţiile externe, unde e de 10-12%", spune Lucia Morariu, unul dintre acţionarii agenţiei de turism Eximtur din Cluj. Compania a adus anul trecut pe litoral circa 50.000 de turişti români, cu o cifră totală de vânzări pe litoral de aproximativ 4,7 milioane euro, faţă de 6 milioane de euro în anul 2009 şi aproximativ 60.000 de turişti. Ea a explicat că turiştii tradiţionali de litoral ai Eximtur, cât şi o mare parte din agenţiile care revând produsele turoperatorului din Cluj, au început din ce în ce mai mult să solicite destinaţii externe sau alte destinaţii din ţară, în detrimental litoralului. "Ne facem treaba în continuare, aducem turişti la mare, dar am constatat că cererea românilor se îndreaptă mai mult spre destinaţii externe. În plus, a scăzut şi valoarea pachetelor pe litoral, cu circa 20%", explică Morariu, care afirmă că dacă în anul 2006 seriile de 10 zile erau cele mai vândute în staţiunile de la Marea Neagră, în 2010 pachetele de 5-7 zile au fost cele mai solicitate. La baza acestei scăderi stă accesul greoi spre litoral, ambientul din staţiuni (câini vagabonzi, parcuri neîntreţinute şi zgomot), lipsa agrementului şi a facilităţilor de tip all inclusive.
"Noi vom reduce de anul viitor, cu cel puţin 40%, numărul hotelurilor cu care lucrăm şi ne vom orien