Şcoala şi ţara
În revista „22”, nr. 30, din 19-25 iulie, Andreea Pora comentează rezultatele slabe de la examenul de titularizare recent susţinut de profesori: „Când «virgula este o întrerupere de sarcină» şi «motivele poeziei sunt iubirea», atunci, evident, «învăţarea este mai captivă». Atât de «captivă» încât 52 dintre candidaţii la titularizare au luat nota 1, alţi 32% nu au reuşit să scoată un biet 5, iar 38% au obţinut note între 5 şi 7, ceea ce le permite, doar, să fie suplinitori. Adică vor continua să predea şi să producă elevi după chipul, asemănarea şi înălţimea lor didactică. Perlele profesorilor te lasă fără speranţă.” Ceea ce atrage atenţia în textul Andreei Pora este faptul că autoarea face corect conexiunile: subliniază cu limpezime legătura de cauzalitate între nivelul precar al şcolii şi situaţia generală deplorabilă a ţării: „Când vezi câţi profesori au dat lucrarea goală-goluţă, împuşcând doar punctul din oficiu, înţelegi de ce continuăm să ne uşurăm patriotic lângă boscheţi, dar şi de ce austriecii au abandonat lupta cu oltenii şi cu latrinele din fundul curţii. Iar după ce asculţi comentariile despre titularizare – la care se înghesuie sindicalişti şi politicieni, foşti autori de perle la Bac, actuali doctori în diverse chestii descoperite pe Goagăl –, ţi se pare firesc să ajungă Ceauşescu figură pozitivă în sondaje, că doar era şmecher şi, din cizmar, iată, a ajuns preşedinte.” Amărăciunea Andreei Pora ni se pare absolut îndreptăţită.
Buzeşti-Berzei. Un nou episod
Tot de la Andreea Pora, din articolul intitulat Berzei - Buzeşti, viaţa în moloz („22” din 26 iulie 2011), puteţi afla, dacă nu sunteţi familiarizaţi cu subiectul, cum în anul 2011 autorităţile locale bucureştene au ignorat legislaţia în vigoare, demolând fără aviz monumente istorice clasate, despre cum unii oameni din zonă, cu casele afect