Trei bănci au fost sancţionate contravenţional pentru raportări eronate către Biroul de Credit, potrivit datelor furnizate capital.ro de Autoritatea Naţională de Supravghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal(ANSPDCP). Băncile nu au anunţat clienţii din timp că pot ajunge pe “lista neagră”.
De la începutul acestui an trei bănci din România. BCR, Bancpost și Raiffeisen, au fost sancţionate pentru raportări eronate către Biroul de Credit. Potrivit datelor obţinute de capital.ro de la autoritatea de supraveghere în domeniu una dintre ele, BCR, a primit şi o amendă de 1.200 de lei pentru încălcarea dreptului la opoziţie al clientului.
ANSPDCP, alături de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului sunt singurele instituţii publice care pot decide ştergerea clienţilor din baza de date a Biroului de Credit în cazul în care constată că raportările au fost făcute în mod ilegal. În Biroul de Credit ajunge orice persoană fizică care a înregistrat o restanţă mai mare de 10 de lei şi mai lungă de 30 de zile la un împrumut bancar.
La împlinirea celor 30 de zile, banca este obligată să notifice clientul şi să îi dea un termen de 15 zile pentru a achita restanţa sau pentru a contesta decizia. În cazul BCR, înregistrarea a fost făcută cu 2 zile înaintea expirării acestui termen.
“În momentul în care a fost înregistrată în Biroul de Credit, persoana respectivă avea o datorie restantă cu o vechime între 30 şi 45 de zile. După 30 de zile sistemul înregistrează automat orice restanţă la Biroul de Credit. Este adevărat că notificarea a fost făcută cu una sau două zile înainte însă clientul a achitat datoria la o lună şi jumătate după ce a fost anunţată că riscă să intre în Biroul de Credit, nicidecum în termenul de 15 zile. Reclamaţia a fost făcută abia după un an şi jumătate, probabil din dorinţa de a lua un alt credit de la altă bancă”, exp