- Curated by_Vienna 2011. Modernităţile Estului -
La mijlocul lunii mai, la Viena, cu ocazia Tîrgului de artă Viennafair, aveai şansa să vezi la un loc un număr impresionant de galerii şi spaţii de artă din România. Această prezenţă masivă, susţinută de către Institutul Cultural Român, îţi oferea o imagine destul de concludentă asupra scenei artistice locale şi asupra artiştilor români care funcţionează într-un circuit internaţional. Erau prezente Galeriile Andreiana Mihail, Ivan, Recycle Nest din Bucureşti, Jecza din Timişoara, Plan B, Sabot, Laika din Cluj, platformele independende Vector (Iaşi) şi Centrul de Introspecţie Vizuală (Bucureşti), revista IDEA artă+societate.
În paralel cu Tîrgul de artă, a avut loc şi un amplu proiect, curated_by, în care galerii importante din Viena au deschis, timp de cîteva luni, expoziţii cu artişti provenind din Estul Europei. „Timp de peste o sută de ani, modernitatea a fost caracterizată de supremaţia economică, politică şi (nu în ultimul rînd) culturală a Vestului. Artă internaţională însemna doar artă provenind din Europa de Vest, Statele Unite şi naţiuni precum Japonia. Restul era clasificat drept necivilizat.“ – aşa descrie criticul de artă şi curatorul vienez Sabine B. Vogel situaţia internaţională a artei contemporane, un caz care începe să se nuanţeze după 1989, printr-o deschidere deopotrivă spre Est şi Sud. Timp de decenii, arta creată dincolo de Cortina de Fier e considerată ca nefiind modernă, o artă imposibil de subordonat canonului unic, dominant, al modernităţii occidentale. „Percepţia asupra artei este determinată de graniţe politice“ – încheie Vogel. Era, deci, momentul ca, odată graniţele spulberate, supremaţia modelului vestic să dispară în favoarea unei noi hărţi: cea a micromodelelor, a modernităţilor multiple.
DE ACELASI AUTOR Geta Brătescu: o artă esopică Curators' Network: despre artiş