Parintele Calistrat de la Manastirea VladiceniMotto: "Si a facut Dumnezeu pe om, tarana luand din pamant si a suflat în fata lui suflare de viata si s-a facut omul cu suflet viu” (Fac. 2, 7)
"Caci, precum în Adam toti mor, asa si în Hristos toti vor învia"(I Cor. 15,22)
Adevarat "centru de greutate" al istoriei lumii în drumul ei catre Eshaton, Jertfa pe Cruce a Fiului Lui Dumnezeu (încununata cu Invierea Lui din morti) ramane, în viata duhovniceasca a fiecarui crestin, inima de foc a transfigurarii firii prin puterea Duhului Sfant. In Taina Schimbarii Sale la Fata Hristos da un raspuns spiritual lumii, aratand faptic, prin Revelatie, ca este Fiul Lui Dumnezeu, Cel Ce ridica pacatul lumii, dupa glasul Tatalui: "Acesta este Fiul Meu cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta ascultati-L" (Mt. 17,5). Totodata, Mantuitorul arata lumii ca nu este un împarat pamantesc si nu are o împaratie pamanteasca: "Imparatia Mea nu este din lumea aceasta" (In. 18,36).
Doua sunt adeveririle trairii mistice a îndumnezeirii pe care le recunoaste orice traitor în Hristos: întai - transfigurarea vine din iluminare (adica prin descoperirea Luminii dumnezeiesti, dar nu prin cautare, ci prin traire); Hristos a fost, este si va fi dintotdeauna si pentru totdeauna modelul de om absolut, dar ascultarea desavarsita fata de Tatal este ceea ce Il face Izbavitorul lumii: "Cel ce ridici pacatele lumii". El Insusi a spus-o limpede: "Nu caut la voia Mea, ci voia Celui care M-a trimis" (In. 5,30). Aceasta Lumina divina, care izvoraste si se revarsa din adancul Fiintei dumnezeiesti, a acoperit muntele Tabor ca un nor luminos, moment în care pamantescul si cerescul s-au unit, devenind loc îndumnezeit; dulceata vederii acestei Lumini dumnezeiesti i-a cuprins pe Sfintii Apostoli Petru, Ioan si Iacov, care, traind bucuria îndumnezeirii, au cerut: "Bine este ca noi sa fim aici; s