Delegaţiile străine se arată interesate să preia cele două instituţii cu situaţii financiare dezastruoase, dar edilii nu par să-i încurajeze. Autorităţile locale s-au limitat la a strânge portofoliile acestor societăţi, fără a încheia şi parteneriate cu investitorii din SUA, Austria sau RP Chineză.
Marile companii de profil au fost interesate să investească în modernizarea Aeroportului încă de la primele discuţii asupra proiectului, iniţiate din 2005. „Aceste firme fac vizite de tatonare, noi îi introducem în baza de date şi îi informăm cu privire la modificările din proiect. Aş dori să am o discuţie de principiu cu toţi la un loc, şi să spună exact ce vor să investească. Majoritatea doresc să concesioneze lucrările, să ne predea Aeroportul la cheie şi noi să le plătim rate“, a spus Constantin Simirad, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ).
Acum şase ani, reprezentanţii firmei Credinvest International din Malta au venit la Iaşi pentru a iniţia un parteneriat public-privat cu şefii CJ, au semnat o scrisoare de interes, urmând să fie invitaţi la o viitoare negociere.
„Trebuie să ne hotărâm ce facem cu Aeroportul“
Prin Ambasada României la Beijing, patru firme au înaintat oferte CJ, Beijing Aviation Tianshun, Sinosure (Agenţia de Investiţii a Ministerului de Finanţe al RP Chineze), Lucky Rich şi China Potevio Company. Delegaţia primei societăţi a venit cu o ofertă solidă acum trei ani şi a revenit în decembrie 2010. Aceştia au oferit o posibilă finanţare a întregului proiect de modernizare, pe baza unui împrumut. O altă propunere complexă a aparţinut agenţiei Sinosure care a sugerat constituirea unui grup de lucru care să evalueze economic-financiar proiectul şi să intermedieze încheierea unui contract de tip „BOT“ (construcţie-operare-transfer), care ar trebui să fie executat de una din cele mai mari companii de construcţie din Asia- China State