În majoritatea statelor din Europa Centrală și de Est, prețul mașinilor a scăzut în ultimii trei ani. Nu și în România, unde majorarea a fost de peste 10%. Paradoxal, aceste creșteri de preț au avut loc în timp ce vânzările se prăbușeau.
Discounturile și promoțiile cu care comercianții de mașini din România au încercat să atragă clienți în anii de criză par să nu fi influențat deloc evoluția prețului mediu nominal. Cel puțin asta reiese din studiul „Car Price Report 2011“, dat publicității în această vară de DG Competition al Comisiei Europene. Luând în calcul și cifrele din rapoartele similare din anii trecuți, se pare că România are propriul drum în ceea ce privește prețul mașinilor, urmată timid doar de Ungaria.
Practic, în timp ce vânzările se prăbușeau, de la 312.589 de unități, în 2007, la 285.506, în 2008, apoi la doar 116.012, în 2009, pentru a încheia 2010 cu încă o scădere de 18,51%, prețul mediu al mașinilor se majora. În 2008, anul de debut al crizei, românii au plătit cu 10,5% mai mult pe mașini. În 2009, speriați de recul, comercianții par să fi încercat o mișcare de răspuns, înregistrându-se o scădere cu 4,9% a prețului mediu nominal. Anul trecut însă, reducerea de preț s-a transformat, din nou, în creștere: 4,7%.
Motivele sunt multe, și majoritatea, independente de deciziile celor implicați în piață. Majorarea taxelor de înmatriculare (poluare), creșterea TVA, dar și încercarea de a acoperi reculul vânzărilor sau repoziționarea pe piață a unor mărci au condus la o apreciere a prețului nominal cu 10,02% în perioada 2008-2010. E adevărat însă că, luând în calcul și inflația, prețul mașinilor poate fi considerat de fapt mai mic cu 8,9%. Depinde de care parte a drumului te afli. Rămâne de asemenea de urmărit cum vor evolua prețurile și în acest an având în vedere că piața continuă să scadă. Din nefericire, ținând cont de contextul internaț