În goana după trafic, site-urile de ştiri uită uneori de rigorile jurnalismului. Presa online este în tranziţie, iar pentru site-urile de ştiri presiunea vitezei este mai apăsătoare decât cea a credibilităţii.
La începutul acestei luni, mai multe site-uri importante la nivel internaţional au publicat o ştire despre un studiu realizat de firma canadiană AptiQuant care arata că utilizatorii motorului de căutare Internet Explorer ar avea un coeficient de inteligenţă mai slab decât al celorlaţi utilizatori de Firefox, Opera sau Chrome. Informaţia s-a extins precum un virus pe forbes.com, cnn.com, bbc.co.uk şi chiar şi pe câteva site-uri româneşti. Câteva zile mai târziu, studiul s-a dovedit un mare fals. Internetul se confruntă cu această problemă de credibilitate. Fie că este sau nu vorba de site-uri „cu greutate", de la noi sau din afara ţării, aproape fiecare a căzut în patima preluării unor ştiri ce s-au dovedit a fi false.
„Online-ul a detronat radioul de pe poziţia celui mai rapid mediu, deci e normal ca bătălia să se dea pe viteză şi pe cantitate, de unde şi aiurelile care apar mai des pe internet decât pe hârtie", declară Iulian Comanescu, analist media. Omul de media crede că online-ul se va diversifica şi vor exista şi branduri pe internet care pun accentul pe informaţia completă, pe echilibrul relatării şi pertinenţă.
Autoreglementarea, cea mai bună soluţie
La rândul său, Mircea Toma, preşedintele ActiveWatch, crede că trecem printr-o perioadă în care presiunea vitezei bate presiunea credibilităţii. Acest lucru nu înseamnă că raportul acesta va rămâne neschimbat. „Este o problemă de timp pentru ca valorile să se reaşeze. BBC, după două-trei ţepe, o să revină la rigorile editoriale pe care le foloseşte în versiunile jurnalismului convenţional", declară Mircea Toma.
A devenit un truism să spui că principala „avere" a unui jurn