9,9 miliarde de euro ne-ar fi costat construcția celor 415 kilometri ai Autostrăzii Transilvania de către firma americană. Acum, prețul nu va depăși 3,8 miliarde de euro.
Scoaterea la licitație a șase tronsoane, cu o lungime totală de 298 de kilometri, la un preț de circa 7,2 milioane euro pe kilometru, va reduce costul acestui proiect până la 3,8 miliarde de euro. „Adrian Năstase ar trebui să-şi ceară scuze românilor de şase miliarde de ori pentru faptul că a încheiat un contract în detrimentul statului român“, a declarat, zilele trecute, premierul Emil Boc.
Autostrada Transilvania a fost făcută cadou americanilor de la Bechtel în 2003, când la Palatul Victoria se afla social-democratul Adrian Năstase.
Acordul semnat săptămâna trecută de către ministrul transporturilor, Anca Boagiu, cu Bechtel pune capăt celui mai păgubos contract pentru statul român. Compania americană va părăsi România în 2013, când va încheia lucrările la cei 64 de kilometri dintre Suplacul de Barcău și Borș. În acest timp, pentru fiecare kilometru finalizat vom achita aproximativ 6,8 milioane de euro, ne asigură șefa de la Transporturi. Americanii s-au angajat anul viitor să dea în exploatare 18 kilometri de autostradă.
Cine poftește la autostradă
„Avem un tronson aproape finalizat şi mai urmează să finalizăm unul. Statul este liber să liciteze celelalte şase tronsoane care au rămas fără nicio pretenţie din partea Bechtel. Era clauză să nu licităm tronsoanele rămase. Acum le putem licita“, a spus ministrul transporturilor, Anca Boagiu. Prima licitație pe Autostrada Transilvania va fi organizată în septembrie pe tronsonul dintre Gilău și Mihăești, după ce Compania de Autostrăzi va achita americanilor o parte din datoria de 90,1 milioane de euro, plus TVA.
Tot în septembrie, va fi reluată proiectarea pe secțiunea dintre Târgu Mureș și Câmpia Turzii, cu o lun