”Spoturile TV ale Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) încalcă articolele 1.3 și 5.1 din Codul de Practică Publicitară elaborat de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC)”, se arată într-o recomandare, datată 5 august 2011, pe care acest organism a transmis-o Consiliului Național al Audiovizualului (CNA).
”Comunicarea trebuie să evite orice afirmație sau reprezentare care ar putea să înșele consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare”; ”Anunțătorul trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmațiilor, ilustrărilor și testimonialelor folosite în comunicare. Probele trebuie să fie actuale, relevante și documentate” se arată în art. 1.3, respectiv 5.1 din Codul de Practică Publicitară.
Spoturile TV vizate sunt cele despre care am mai scris aici și pe care, dacă v-ați uitat în ultimele săptămâni la televizor era imposibil să nu le vedeți, pentru că au fost difuzate și de 2-3 ori într-un calup publicitar. Sunt cele în care se halucinează despre cele ”70 de milioane de dolari investiți de RMGC în patrimoniu” și despre miile de locuri de muncă pe care proiectul minier le-ar crea.
”Afirmația ”Roșia Montană Gold Corporation investește 70 de milioane de dolari în conservarea patrimoniului” poate crea consumatorului impresia că această investiție este în derulare și reprezintă o certitudine. În fapt, afirmația nu este susținută, întrucât, în acest moment, doar o parte din această sumă a fost investită, iar investirea în totalitate a sumei menționate în spot se face pe perioada de derulare a proiectului și este condiționată de anumiți factori”, se argumentează în recomandarea RAC.
”Afirmația ”mii de oameni din toată țara vor avea din nou ce munci” (auditiv) care comunică angajarea a mii de șomeri și afirmația ”Proiectul Roșia Montană creează mii de locuri de muncă” (vizual) prin care se