Perioada de „boom“ imobiliar a făcut milionari în rândul brokerilor care au lucrat pentru companiile de consultanţă imobiliară de talie internaţională. Veniturile unui broker cu experienţă, în perioada de vârf 2007-2008, depăşeau un milion de euro pe an. Aceeaşi fruntaşi nu câştigă astăzi nici jumătate, iar echipele, odată puternice, s-au dezbinat.
În 2009, piaţa de consultanţă imobiliară s-a prăbuşit la circa 60-70 milioane euro, jumătate faţă de nivelul raportat cu un an înainte, iar în 2010, se estimează că a fost cu circa 20% mai mică. Veniturile brokerilor angajaţi în multinaţionale, precum Colliers International, Coldwell Banker, DTZ Echinox, Cushman & Wakefield sau CB Richard Ellis (CBRE), s-au evaporat într-un ritm şi mai accelerat. „Pot spune că încă se pot face bani pe această piaţă. Nu ştiu dacă 100.000, 200.000 sau 500.000 de euro. Ştiu că brokerii buni se descurcă şi au succes şi acum. Numărul brokerilor buni, în schimb, a scăzut faţă de 2007-2008. Pe acea piaţă aveai succes şi dacă nu erai foarte bun“, explică Bogdan Georgescu, managing partner, Colliers.
Acesta se lăuda în 2008 că în echipa sa sunt trei-patru consultanţi ale căror venituri anuale ajung la cifre cu şase zerouri. Dacă ne uităm la cifrele de afaceri ale primelor cinci companii de profil din piaţă este uşor de realizat că brokerii nu mai ajung nici la jumătate din valorile vehiculate acum trei ani.
Înainte de criză, venitul unui broker imobiliar de multinaţională era format în mare parte dintr-o componentă variabilă, în timp ce salariul fix era neglijat sau apărea doar în dreptul managerilor. Un broker la început de carieră avea un salariu fix de circa 1.200 lei şi un comision care putea ajunge la 25-30% din beneficii sau din încasări. În cazul consultanţilor cu experienţă, salariile puteau depăşi 5.000 de euro lunar, la care se adăuga un comision de numai 5%.