Pe lângă faptul că are un format bătrânicios şi prăfuit, emisiunea „Jurnal cultural", de pe TVR Cultural (desigur), beneficiază şi de nişte vajnice cititoare de prompter destul de certate cu obiectul muncii lor, respectiv cultura.
Sigur că nu trebuie să fii membru al Academiei Române ca să scrii şi să citeşti nişte ştiri, dar se vede treaba că incultura (ca şi minciuna) are totuşi picioare scurte. Marţi seară, de pildă, ni s-a adus la cunoştinţă că volumul „Dimineaţă pierdută", excepţionalul roman al Gabrielei Adameşteanu, a fost lansat în Statele Unite. Până aici nimic nelalocul lui. Romanul este unul dintre cele mai valoroase scrieri din literatura noastră şi merită să fie citit şi de eventualii omuleţi verzi de pe Marte. La fel de firesc a fost şi faptul că în „Jurnalul cultural" s-a făcut referire şi la capodopera teatrală cu acelaşi nume, spectacolul de legendă montat de Cătălina Buzoianu la Teatrul Bulandra. Romanul şi spectacolul au funcţionat în Epoca de Aur ca un tot dătător de fioruri revoluţionare.
Mai ciudat a fost însă când s-a dat citire distribuţiei acelei montări-şcoală. „Tamara Buciuceanu, Victor Rebengiuc, Gina Patrichi şi Marcel Iureş", ni s-a spus. Cu toată dragostea, respectul şi admiraţia neţărmurită pe care le avem cu toţii pentru domnul Marcel Iureş, dar nici la prima, nici la a doua şi nici măcar la a treia vizionare a spectacolului care a făcut carieră la Bulandra eu una nu prea l-am văzut pe acolo. O fi fost în concediu, o fi fost răcit sau, mai ştii păcatul, poate că în rolul lui Marcel Iureş juca Răzvan Ionescu sau poate Mihai Constantin, actori ale căror nume figurau pe afiş.
Dar, nu, ei doi aveau altceva de jucat, nu mai aveau timp să-l suplinească şi pe Iureş, plecat nu se ştie pe unde. (Chiar aşa, pe unde umbla? Că doar în 1986 nu primise încă viză de Hollywood.) Mihai Constantin era nepotul Vicăi Delcă, fiind obi