Legumele s-au ieftinit în ultimul an cu 30%, acesta fiind primul semn al recoltelor bogate din acest an. Reducerile ar putea fi însă şi mai mari dacă din curţile micilor fermieri până în magazin preţurile nu ar creşte şi de cinci ori. Astfel, deşi la micii fermieri un kilogram de roşii costă şi 0,5 lei, în reţele comerciale ca Mega Image sau Carrefour preţul final pentru clienţi este peste 2,5 lei.
Ieri în magazinul Mega Image de pe bulevardul Ferdinand un kilogram de roşii româneşti costa 2,49 lei, în timp ce preţul aceleiaşi cantităţi de roşii din import se ridica în magazinul Carrefour din Băneasa la 2,79 lei. În magazinele Real Hypermarket preţurile erau ieri de 1,49 lei/kilogram pentru roşii, însă din datele furnizate ZF rezultă că preţurile pot fluctua de la o zi la alta. Preţuri similare se găsesc şi în hipermarketul Billa, unde roşiile costă 1,99 lei/kilogram, conform datelor din catalogul de preţuri valabil în perioada 4-10 august.
Producătorii de legume din România spun că preţurile explodează pe drumul dintre ferme şi magazin pentru că agricultorii nu îşi vând direct marfa marilor reţele comerciale, ci intermediarilor. Agricultorii români spun că nu pot negocia singuri cu marile reţele comerciale pentru că acestea au condiţii foarte stricte, ce pot fi îndeplinite doar de intermediari.
"Preţurile cresc mult pe drumul dintre producător şi magazin pentru că producătorii vând intermediarilor. Singuri nu am putea negocia cu hipermarketurile pentru că nu fac diferenţe între producători şi intermediari, pentru ei toţi sunt furnizori. Până la urmă, legumele noastre ajung indirect în marile magazine", spune Nicolae Cristia, administratorul grupului de producători Legumes din judeţul Tulcea, care alături de alţi patru asociaţi exploatează 500 de hectare de teren.
De cealaltă parte, reprezentanţii Carrefour şi Mega Image nu au răspuns până l