Avem o lipsă acută de benzină A 95 şi de motorină Euro 5 şi Euro 4 pe piaţa locală, ca urmare a închiderii rafinăriei de la Burgas. Companiile mari refuză să vândă combustibil angro, dar promit că problemele vor fi depăşite peste câteva săptămâni.
Închiderea pe un termen nedeterminat a rafinăriei Lukoil din oraşul Burgas (Bulgaria) are efecte neaşteptate pentru piaţa petrolieră din Moldova. Deja de câteva zile companiile importatoare nu mai vând combustibil angro. E vorba în special de benzina A 95 şi de motorină Euro 5 şi Euro 4.
Deficit de produse petroliere
Specialiştii spun că Bulgaria a început să importe masiv carburanți din România, iar în regiune a apărut un deficit de produse petroliere.
Responsabili de la departamentul marketing la Lukoil-Moldova ne-au declarat că la benzinăriile companiei există suficient combustibil. În acelaşi timp, oficialii ne-au spus că Lukoil-Moldova nu are acum în stocuri benzină A 95 şi motorină Euro 5 de vânzare în cantități mari. Potrivit lor, problemele vor fi depăşite peste două-trei săptămâni. Ţinând cont că Lukoil-Moldova asigură circa o treime din importurile de pe piaţă, situația pare a fi destul de sensibilă.
Şi compania Bemol, care administrează Terminalul petrolier de la Giurgiuleşti, nu are în prezent suficiente rezerve pentru vânzări cu ridicata, dar responsabilii de la marketing ne-au asigurat că la stațiile Peco există suficent combustibil.
Igor Borş, manager general la Tirex-Petrol (a treia companie după cota de piaţă), spune că problema constă nu atât în lipsa combustibilului, ci în preţul pe care ar fi gata să-l achite petroliștii moldoveni. „Compania noastră are suficiente stocuri şi mai avem contractate alte livrări. Nu vor exista dificultăţi în asigurarea cu benzină şi motorină", a precizat el.
Valentin Bodişteanu, directorul companiei Valiexchimp, consideră că în scurt