Chinezii au plecat de la falsificarea pantofilor de sport şi a telefoanelor şi au ajuns „la arta“ de a copia magazine şi chiar oraşe. Industria falsurilor prosperă din cauza nepăsării consumatorilor chinezi, dar şi străini, precum şi din cauza legislaţiei deficitare.
Descoperirea făcută de o bloggeriţă americană - care a dat peste un magazin Apple fals într-un oraş de provincie din China - a scos la iveală amploarea industriei falsurilor din China. Apple a deschis în China doar patru magazine: două în Beijing şi două în Shanghai. Locuitorii din Kunming, capitala provinciei Yunnan din sud-vest, aveau la dispoziţie cinci magazine ale producătorului american, după cum aveau să descopere inspectorii în urma sesizării făcute de americancă.
Cei care le-au văzut susţin că numai un ochi foarte atent putea detecta diferenţele dintre designul magazinelor oficiale şi al celor false. Cu excepţia unuia, unde ortografia era greşită: „stoer" în loc de „store". Iar angajaţii erau ferm convinşi că lucrează într-un Apple Store autentic. Dacă magazinele erau false, produsele în schimb erau originale şi costau chiar mai mult decât cele comercializate în Beijing şi Shanghai. Nu toţi clienţii au fost supăraţi la aflarea adevărului. Mulţi au declarat că atât timp cât au cumpărat produse originale Apple, nu sunt deranjaţi de faptul că magazinele sunt false.
Pantofii Abibas şi Naik, emblematici pentru „arta copierii“
Modelul suedez
Pe blogul Forbes, Gordon G. Chang avansează ideea ca firma americană să fi ştiut de existenţa acestor magazine. „E greu de crezut că, în timp ce se plimba cu soţul pe străzile din Kunming, o străină a putut să dea peste aşa ceva, iar sutele de avocaţi şi investigatori ai unei companii obsedate de protejarea produselor sale nu au aflat", susţine autorul, adăugând că în definitiv magazinele vindeau produse originale, deci nu