Întrebări fascinante îşi găsesc răspunsuri în documentarul \"Nava-fantomă: Reconstituirea\", de la ora 21.00, pe National Geographic.
În 2003, în timpul căutării unui avion- spion suedez doborât în perioada Războiului Rece, a fost descoperită o epavă misterioasă pe fundul Mării Baltice. Primele imagini dezvăluie un exemplar aproape perfect al unui vas de mărfuri olandez din secolul al XVII-lea. Remarcabil conservată, această navă deschide o fereastră spre o lume de mult dispărută. Pentru arheologi, reprezintă o ocazie ispititoare de a studia trecutul. Totuşi, epava este deocamdată greu accesibilă din cauza adâncimii la care se găseşte.
Echipament tehnologic de ultimă oră într-o expediţie arheologică submarină
Descoperirea a fost făcută publică abia în 2007, după ce un om de ştiinţă suedez a concluzionat că epava este într-adevăr unică. Trei ani ani târziu, vasul de cercetare "Ice Beam" a fost echipat pentru prima expediţie arheologică completă în urma căreia s-a reuşit măsurarea epavei. Folosind roboţi şi echipament de înaltă tehnologie, o sculptură din lemn extrem de rară, un om în dimensiuni naturale, este recuperată din vasul aproape intact.
Îmbinând gustul pentru aventură, ştiinţa şi tehnologia ultramodernă, echipa creează un model 3D unic pentru a reconstitui epava în detaliu. Cu ajutorul acestuia, cercetătorii au posibilitatea acum să reconstruiască atât exteriorul, cât şi interiorul ambarcaţiunii. Studiul a arătat că vasul este unul tipic olandez din secolul al XVII-lea, construit probabil în jurul anului 1650.
Mediu propice conservării
Adâncimea medie a Mării Baltice este de 60 de metri, iar cea maximă de 459 de metri. Se estimează că în adâncuri există în jur de 100.000 de epave. Aici au fost deja descoperite nave de peste o mie de ani vechime. Recordul este însă deţinut de o barcă din ep