Regizorul turc Nuri Bilge Ceylan, câştigătorul Marelui Premiu de la Cannes în 2011, crede în realismul cinematografiei româneşti. Unul dintre cei mai premiaţi cineaşti turci, Nuri Bilge Ceylan a participat la Festivalul de Film „Anonimul“ (8-14 august), în cadrul căruia i s-a proiectat în premieră pelicula „A fost odată în Anatolia“.
Ce v-a făcut să acceptaţi să veniţi în România, să vă proiectaţi filmele aici ?
Iubesc cinematografia românească. E un cinema unic şi unul dintre cele mai puternice din Europa. Acesta este motivul pentru care am acceptat. Voiam să văd şi mai multe filme româneşti...
Sunteţi prieten cu regizorul Cristi Puiu şi îi admiraţi opera. Ce vă amintiţi despre prima întâlnire cu filmele lui?
Eram în juriul Festivalului de Film de la Salonic când am văzut „Marfa şi banii" şi am făcut tot ce-am putut ca filmul să obţină marele premiu. M-am luptat pur şi simplu. Dar n-am reuşit să-i conving pe ceilalţi membri. Probabil că filmul l-a plictisit pe preşedintele juriului
(Râde). „Marfa şi banii" a obţinut, atunci, Premiul Fipresci.
Spuneţi că „aţi luptat" pentru acest film. E un cuvânt puternic. Ce vă apropie de felul în care Cristi Puiu înţelege să facă cinema?
În „Marfa şi banii" am văzut un alt fel de realitate, una pe care n-o mai văzusem până atunci. Şi, deşi nu mi-a plăcut foarte mult stilul de filmare - mi s-a părut că se mişca prea mult camera -, aproape că nu mi-a păsat, căci conţinutul realist al filmului era atât de impresionant. Mai târziu am văzut „Moartea domnului Lăzărescu", despre care cred că e o capodoperă nu doar a cinematografiei româneşti, ci şi a celei europene.
Descoperirea detaliilor potrivite
Şi dumneavoastră sunteţi atras de realitate. De ce vă preocupă ea, într-o lume din ce în ce mai tehnologizată?
Pentru mine, viaţa este m