Deşi se plîng adesea că românii nu folosesc suficient de mult cardurile pentru plăţi directe, băncile din România nu acceptă la propriile ghişee achitarea ratelor sau a facturilor cu ajutorul cardului
"Noi nu suntem supermarket." Acesta a fost răspunsul unui consultant al Emporiki Bank întrebat dacă banca pe care o reprezintă oferă posibilitatea de a plăti ratele prin intermediul cardului bancar.
De altfel, majoritatea celor 39 de bănci locale adoptă aceeaşi politică atunci când vine vorba despre această modalitate de plată. Doar câteva bănci, dintre care una doar în jumătate din sucursale, oferă posibilitatea ca propriii clienţi să achite ratele la credit prin intermediul cardului. Nici în aceste cazuri nu vorbim însă despre tranzacţii directe pentru că băncile transformă POS-ul în bancomat, efectuează retrageri de pe card şi percep comisioane de până la 2% din suma reatrasă.
De ce nu se poate
Celelalte bănci oferă alternative sau justificări. „Dar de ce v-aţi dori să plătiţi rata cu cardul?", ne întreabă o doamnă de la Millennium Bank. „Aveţi credit la noi şi nu aveţi şi cardul tot aici?", se miră un angajat al ING.
„Folosind cardul Garanti Bank 24 la ATM-urile proprii, clienţii pot plăti 24 de ore din 24 ratele la credit prin depunere numerar în lei", spun cei de la Garanti. „Puteţi face plata prin transfer bancar, dar nu este recomandabil, pentru că sunt costuri mari. Mai bine retrageţi bani de la bancomat şi apoi faceţi plata la ghişeu", ne îndeamnă cei de la BRD.
Urmând sfatul şi presupunând că am retrage bani chiar de la automatul băncii respective, ar rezulta o cheltuială suplimentară de aproximativ 7,5 lei la fiecare rată de 1.000 de lei plătită (2,5 lei plus comisionul de 0,5% din suma retrasă). Bancherii explică şi de ce ar fi foarte greu să instaleze POS-uri la ghişee: probleme teh-nice.
„Banca emit