Banca Carpatica, controlată de omul de afaceri Ilie Carabulea, a încheiat trimestrul al doilea cu o pierdere netă de aproape 5,2 mil. lei, cu 62% mai mică decât în primul trimestru, respectiv cu circa 90% faţă de rezultatul negativ din trimestrul doi din 2010.
În pofida scăderii cu peste 80% a cheltuielilor cu provizioanele pe semestrul I, banca nu a reuşit încă să revină pe profit, cumulând pe primele şase luni o pierdere de circa 18,7 mil. lei (4,4 mil. euro).
Asemenea întregii pieţe, Carpatica a continuat să resimtă presiuni asupra veniturilor în condiţiile în care cererea scăzută de credite s-a reflectat în scăderea soldului creanţelor asupra clientelei cu peste 12% faţă de semestrul I al anului trecut, până la 902 mil. lei. De altfel, totalul activelor băncii s-a diminuat cu peste 8%, până la 2,7 mld. lei (659 mil. euro).
În acest context, venitul net bancar a căzut cu 25,75%, până la aproape 80 mil. lei, cauza principală fiind scăderea cu 25% a câştigurilor din comisioane, în timp ce venitul net din dobânzi a urcat cu 0,9%, până la 49 mil. lei.
Scăderea încasărilor din comisioane este explicată şi de politica băncii de a se poziţiona pe piaţă drept o instituţie de credit cu costuri reduse pentru clienţi. Potrivit propriilor estimări, Carpatica se situează între primele cinci bănci care practică dobânzi şi comisioane reduse la credite. Această politică s-a reflectat în creşterea ponderii creditelor de retail cu
0,7 puncte procentuale în prima jumătate a anului, până la 12,4% din portofoliul băncii. Acesta are o structură relativ echilibrată: industria are o pondere de 22,7%, construcţiile de 12,2%, iar agricultura cu 11,4%.
Pe partea de pasive, banca a majorat soldul depozitelor la termen de la clientela nebancară cu 2,4%, până la 2,1 mld. lei, însă cu preţul achitării unor dobânzi peste media pieţei, care au trecut de 7