Regizorul turc Nuri Bilge Ceylan a vorbit pentru EVZ despre cel mai recent film şi despre felul în care vede lumea din cauza problemelor de somn. Sursa: HEPTA
Deşi nu-i place să dea interviuri sau să vorbească prea mult despre filmele lui – nu-i convine ideea de a oferi spectatorilor lămuriri facile –, Ceylan a acceptat să acorde un interviu pentru EVZ, în care a discutat despre existenţa influenţelor din cinematografia românească în filmele sale şi viceversa, dar şi despre scopul minimalismului într-o lume aglomerată. Din cauza unor probleme de somn, Ceylan are vorbirea molcomă şi blândă, însă îţi dai seama cu uşurinţă că are o inteligenţă sclipitoare, care-l ajută să fie expresiv chiar şi în engleză, o limbă pe care recunoaşte că nu o stăpâneşte prea bine.
Ceylan a susţinut şiun masterclass la Anonimul, în care le-a dat curs curiozităţilor celor din sală.
EVZ: Regizorii români Cristi Puiu şi Corneliu Porumboiu au recunoscut că sunt influenţaţi de filmele dumneavoastră. Dar s-a vorbit la Cannes că "A fost odată în Anatolia" seamănă cu "Poliţist, adjectiv". Cum vedeţi asta?
Nuri Bilge Ceylan: Cred că toţi se influenţează reciproc în lumea cinematografică. Dacă-ţi plac nişte regizori, probabil vei avea parte de ceva influenţe din partea lor. Şi, desigur, cinematografia românească e una dintre cele mai importante la momentul actual. E unică. Aceşti regizori au creat şi prezentat multe lucruri noi pe scena cinemaului mondial şi, desigur, îmi plac foarte mult.
Aveţi favoriţi printre regizorii români?
"Lăzărescu" ("Moartea domnului Lăzărescu" de Cristi Puiu – n.r.) este, cred eu, un film grozav. De asemenea, "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" mi-a plăcut şi el, şi Porumboiu la fel. Filmele lui sunt de asemenea foarte bune. Dar preferatul meu rămâne "Lăzărescu".
Credeţi că minimalismul în cinema a ajuns să fie supra-exploatat?