Puţinele legi date pe timp de criză pentru stimularea mediului de afaceri s-au dovedit un fiasco total
Măsurile fiscale anticriză adoptate de când România este în derapaj al afacerilor nu au ajutat cu nimic mediul de afaceri. Ba dimpotrivă! Firmele au fost mai rău încurcate în hăţişul legislativ, fără vreun sprijin concret din partea statului. Există acte normative adoptate din 2008 încoace, cu intenţia de a sprijini mediul de afaceri să depăşească şi criza, şi problemele cauzate de piaţa deficitară şi de blocajele de plăţi prin care a trecut. Dar, în realitate, nici una dintre legile care propuneau facilităţi fiscale pentru mediul de afaceri nu s-a putut aplica. Una singură mai este în vigoare, dar nu orice firmă poate îndeplini condiţiile legale cerute de actul normativ cu pricina. Este vorba despre ordonanţa care prevede eşalonarea la plată a datoriilor firmelor către bugetul consolidat.
Scutirea de impozit pe profitul reinvestit - o păcăleală
Legea nr. 329/2009 prevedea, printre altele, că firmele puteau fi scutite de impozit pe profitul reinvestit. „Aceasta a fost o măsură fiscală anticriză fără efect pentru că aparentul profit scutit de impozit era ulterior plătit de agentul economic. Este doar o amânare a impozitului, din cauza faptului că amortizarea fiscală a fost nedeductibilă şi statul a obligat contribuabilul să constituie o rezervă, care ulterior urma să fie impozitată“, a explicat, pentru GdS, managerul firmei de consultanţă Professional Consulting, Radu Buziernescu. Încă o măsură anticriză fără efect este OUG nr. 200/2008, care ar fi trebuit să introducă scutirea de impozit pentru dividendele reinvestite. Specialistul în consultanţă fiscală spune că nici măcar nu au apărut normele metodologice la actul normativ respectiv, deci nu se puteau aplica. „În aceste cazuri în care se propuneau măsuri fiscale anticriză, statul a