Dacă în toamna lui 2008 România a fost afectată în special prin reducerea investiţiilor şi scăderea fluxurilor de capital, de data aceasta, ţara noastră va importa criza pe filiera industriei auto, care ar putea fi afectată de cererea din Occident, unde deja vânzările auto încep să scadă, iar producătorii încep să ofere reduceri şi promoţii. Circa 70% din exporturile ţării noastre se fac în Uniunea Europeană (UE), iar 12% din exporturi vin doar din industria auto, potrivit Ministerului Economiei. "Exporturile României contabilizează pierderi de ritm, din cauza aprecierii puternice a cursului din perioada aprilie-mai, când leul s-a apreciat cu 5%. Exportatorii nu pot susţine decât aprecieri de 2%-3%, după care începe pierderea de competitivitate", a declarat pentru Jurnalul Naţional Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR).
Dacia este cel mai mare exportator al României. Concomitent, Franţa, Germania, Italia şi Spania sunt principalele pieţe de desfacere pentru producătorul de la Mioveni. România a exportat de 37,25 miliarde de euro în 2010, an în care Dacia a vândut în străinătate 311.000 de vehicule, cu 15% mai mult decât în 2010. De asemenea, în ţara noastră activează o serie de producători de subansamble, precum Lisa Draexlmaier sau Compa Sibiu, care livrează piese către BMW, Mercedes sau Volkswagen. Anul trecut, industria auto românească a exportat de 4,47 miliarde de euro. Livrările Dacia au crescut anul trecut în Franţa cu 67%, la 110.076 unităţi, în timp ce în Germania au scăzut cu 52%, la 40.500 de maşini. Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA), exporturile de maşini au scăzut în primul semestru cu 5,3%, până la 155.400 de unităţi, în vreme ce producţia a scăzut cu 2,9%, la 177.600.
Or, achiziţiile de autoturisme din Occident î