Nicicand nu a contat mai putin daca pe ministrul Sanatatii il cheama Loti, Attila sau Nelu. In piesa de teatru numita reforma sanatatii, actorii, care-si joaca rolul pe spatele bolnavilor, sunt nesemnificativi. Doar vointa Partidului conteaza. Acesta este marele regizor.
Oficial, Cseke Attila a demisionat pentru ca bugetul Ministerului Sanatatii nu a fost suplimentat in aceeasi masura ca si bugetul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS). Pentru liderii UDMR, autonomia CNAS-ului a devenit brusc blestemul care apasa asupra sistemului. In incercarea de a prelua controlul asupra CNAS-ului, UDMR-ul a jucat o cacealma tare: nu nominalizam ministrul pana nu ne dati Casa.
In teorie, Ministerul Sanatatii ar trebui sa controleze finantarea programelor preventive, iar Casa pe cea a programelor curative. Hotii nu iubesc insa apele limpezi si, datorita imperfectiunilor legislative, exista in prezent suprapuneri inexplicabile de responsabilitati intre cele doua institutii. Sa luam exemplul programului national pentru cancer: Ministerul Sanatatii are la dispozitie fonduri de 271.6 milioane RON (pentru vaccinarea HPV si pentru tratament), in timp ce CNAS-ul decide asupra 493.6 milioane RON (pentru tratament). De ce sunt atat de importante aceste programe nationale? Pentru ca de aici se fura cel mai mult: la achizitia medicamentelor (de cele mai multe ori scumpe) dar si la nivelul farmaciilor (Alexandru Rusu explica aici foarte clar mecanismul).
Interesant este ca aceste suprapuneri, prezente in cazul programelor nationale de sanatate, sunt de fiecare data favorabile financiar CNAS-ului, care are la dispozitie de doua sau chiar de trei ori mai multe fonduri decat Ministerul. Cine conduce CNAS-ul isi poate baga mainile pana la cot in butoiul cu miere. Cine conduce Ministerul se poate manji doar pe degete. Si ca tot am vorbit de programul pen